آیلتس چیست؟ (راهنمای جامع آیلتس + معرفی منابع)

آیلتس چیست؟ (راهنمای جامع آیلتس + معرفی منابع)

در این مطلب با آزمون بین المللی آیلتس آشنا می‌شویم، نحوه برگزاری و نمره‌دهی آن را بررسی خواهیم کرد و در پایان علاوه بر معرفی منابع آموزشی آزمون آیلتس، هزینه های شرکت در این آزمون را هم اعلام می‌کنیم.
علی اسفندیاری
26دی

این روزها حتما افراد زیادی را دیده‌اید که یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده‌اند، کلاس ‌های آموزشی ثبت نام می‌کنند و یا به صورت خودخوان زبان انگلیسی را مطالعه می‌کنند. بیشتر این افراد زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند تا در نهایت در آزمونی شرکت کنند که یک مدرک بسیار معتبر دارد. آزمون آیلتس.

این آزمون در سراسر دنیا برگزار می‌شود و سالانه افراد زیادی در سراسر دنیا در این آزمون شرکت می‌کنند، پس اگر شما هم مشتاقید که بدانید آیلتس چیست؟ چگونه برگزار می‌شود؟ هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است و سوالاتی از این دست، تا انتهای این مقاله همراه من باشید تا به صورت کامل به سوالات شما پاسخ بدهم.

آیلتس چیست؟

قبل از هر چیزی بیایید با هم نگاهی بیندازیم به خود کلمه IELTS. این کلمه مخفف عبارت International English Language Testing System است که معنای آن می‌شود: سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی.

برای اینکه بهتر با آزمون آیلتس آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم ابتدا به عکس زیر نگاه کنید:

تعریف آزمون آیلتس

در این عکس تعریفی کوتاه اما جامع درباره آزمون آیلتس آورده شده است. این تصویر قسمتی از صفحه معرفی آزمون آیلتس است که در سایت رسمی این آزمون آورده شده است. در واقع آزمون آیلتس یک سیستم بین المللی است که دولتها، کارفرمایان و تعداد زیادی از دانشگاه های سراسر جهان نتایج آن را معتبر می‌دانند و کار اصلی آن، ارزشیابی زبان انگلیسی افراد است.

این آزمون از سال 1980 میلادی کار سنجش سطح سواد انگلیسی افراد را به مدت بیش از ۴۰ سال است که انجام می‌دهد و توسط ۳ ارگان آموزشی بسیار معتبر اداره می‌شود. این ۳ ارگان آموزشی عبارتند از:

هر ساله تعداد زیادی از افراد غیر انگلیسی زبان که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلیس، استرالیا، آمریکا، کانادا و … تحصیلات خودشان را ادامه دهند یا اینکه مشغول به کار شوند در این آزمون شرکت می‌کنند. آمار دقیق و جدیدی از تعداد شرکت کنندگان آیلتس در دسترس نیست اما در سال ۲۰۱۸ British Council اعلام کرد که تعداد شرکت کنندگان آیلتس در سال بیش از 3.5 میلیون نفر است. شرکت کنندگان در بیش از ۴۰۰۰ مرکز امتحان آیلتس و در ۱۱۰ کشور جهان در این آزمون شرکت می‌کنند. 

آزمون آیلتس انواع مختلفی دارد که افراد باید با توجه به هدفی که دارند در آزمون آیلتسی شرکت کنند که بیشترین تناسب را با هدف آنها داشته باشد. در ادامه انواع آزمون آیلتس را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم که هر آزمون به چه منظوری برگزار می‌شود.

انواع آزمون آیلتس چیست؟

در حال حاضر آزمون آیلتس در سه نوع مختلف برگزار می‌شود:

  1. آیلتس آکادمیک IELTS Academic
  2. آیلتس جنرال IELTS General Training
  3. آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills

آیلتس آکادمیک به این منظور طراحی شده که سطح مهارت شما در زبان انگلیسی را بسنجد و ببیند آیا سطح زبان انگلیسی شما متناسب برای حضور در محیط های آکادمیک مثل دانشگاه هست یا نه. در واقع این آزمون جنبه هایی از سواد زبان انگلیسی شما را می‌سنجد که مرتبط باشد با محیط دانشگاه و هدف این کار هم این است که تشخیص داده شود که آیا شما برای تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان آماده هستید یا خیر.

در آزمون آیلتس جنرال بیشتر تمرکز بر این است که مهارت های کاربردی زبان انگلیسی شما ارزیابی شود. با موفقیت در این آزمون شما متوجه خواهید شد که سطح تسلط شما به زبان انگلیسی به حدی رسیده است که شما می‌توانید در یک جامعه انگلیسی زبان امور روزمره خود را مدیریت کنید، سرکار بروید و در اجتماعات مختلف حضور یابید.

آزمون لایف اسکیلز هم که آخرین نوع آزمون آیلتس است برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند ویزای بریتانیا بگیرند و در این کشور زندگی کنند. این افراد باید توانایی خود در صحبت کردن و شنیدن به زبان انگلیسی را به عنوان بخشی از درخواست خود جهت ویزا ثابت کنند. این آزمون نسبت به دو نوع قبلی آزمون آیلتس کمی راحت تر است و تا سطح B1 را پوشش می‌دهد.

آزمون آیلتس از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر آزمون آیلتس دارای ۴ بخش مختلف است که در آن مهارتهای خواندن Reading، شنیدن Listening، نوشتن Writing و صحبت کردن Speaking سنجیده می‌شود. در آزمون های آیلتس آکادمیک و جنرال بخش های Speaking و Listening یکسان است اما دو مهارت دیگر در هر آزمون فرق می‌کند. تعداد سوالات و همچنین زمان پاسخ دهی به سوالات آزمون آیلتس به شرح زیر است:

تعداد سوالات آیلتس به همراه مدت زمان پاسخ دهی

کدام آزمون آیلتس راحت‌تر است؟ آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی؟

شما می‌توانید برای هر دو نوع آزمون آیلتس یعنی آزمون جنرال و آزمون آکادمیک نحوه برگزاری آزمون را انتخاب کنید. آزمون آیلتس را به صورت کاغذی امتحان دهید یا اینکه روی یک کامپیوتر به سوالات پاسخ دهید. فرمت آزمون، نوع سوالات و مقدار زمانی که به شما داده می‌شود برای پاسخ‌دهی در هر دو نوع شبیه به هم است و تنها تفاوت این دو آزمون تجربه‌است که متقاضی در روز امتحان پشت سر می‌گذراند.

اگر شما آزمون کامپیوتری را انتخاب کنید بخش های Reading, Listening و Writing را باید در یک کامپیوتر پاسخ دهید اما بخش Speaking مانند همیشه برگزار خواهد شد. 

در آزمون کامپیوتری شما می‌توانید هفت روز هفته امتحان بدهید و حتی این امکان برای شما وجود دارد که در یک روز ۳ مرتبه در زمان های مختلف در آزمون شرکت کنید اما برای آزمون کاغذی شما فقط ۴۸ مرتبه در سال این فرصت را دارید. علاوه بر این زمان اعلام نتایج آزمون کامپیوتری آیلتس بین ۳ تا ۵ روز است و این در حالی است که برای اطلاع پیدا کردن از نتایج آزمون کاغذی آیلتس به ۱۳ روز زمان احتیاج است. 

با توجه به مطالبی که گفته شد، شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو نوع آزمون را ترجیح می‌دهید و کدام برای شما مناسب تر است.

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس چگونه کار می‌کند؟ حداقل نمره قبولی در آیلتس

آزمون آیلتس یک سیستم نمره دهی جالب دارد. اگر شما در این آزمون شرکت کنید حتما یک نمره دریافت خواهید کرد که این نمره بین ۰ تا ۹ می‌باشد. هر نمره‌ای که شما بگیرید در این طیف قرار دارد و یک معنا و مفهومی دارد که برای متوجه شدن این مفهوم می‌توانید به تصویر زیر نگاه کنید:

نمره های آزمون آیلتس و توصیفات آنها

زمانی که نتایج آزمون به شما اعلام می‌شود، یک نمره کلی وجود دارد و یک نمره هم برای هر یک از مهارتهای شما. نمره کلی آزمون آیلتس شما میانگینی است از ۴ نمره مهارتهای شما که به سمت نزدیکترین نمره با ضریب نیم گرد می‌شود. به طور معمول نمرات بالای ۶.۵ نمراتی خوبی تلقی می‌شوند و در بسیاری از مراکزی که از شما مدرک آیلتس می‌خواهند قابل قبول هستند البته باید به این نکته توجه کنید که در موارد خاص ممکن است که نمرات بالاتری از شما درخواست شود. حتی بعضی از موقعیت‌های کاری یا آکادمیک هستند که در یک مهارت خاص از شما نمره بالاتری می‌خواهند به عنوان مثال برای گرفتن یک بورسیه تحقیقاتی در یک دانشگاه از شما خواسته می‌شود که نمره ریدینگ ۷ به بالا ارائه کنید.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است؟

هزینه هایی که هر فرد برای شرکت در آزمون آیلتس بپردازد را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

  1. هزینه آزمون آیلتس
  2. هزینه کلاس و تهیه منابع مطالعاتی

هزینه دلاری آزمون آیلتس چیزی حدود ۱۸۰ دلار می‌باشد اما باید به این نکته توجه کنید که این هزینه در هر کشور متفاوت است، به عنوان مثال هزینه شرکت در آزمون آیلتس در کشور استرالیا ۳۴۰ دلار است. هزینه آزمونهای کامپیوتری و کاغذی در اکثر مراکز برگزاری آزمون با هم برابر است و این هزینه در ایران معادل ۸،۹۹۰،۰۰۰ (هشت میلیون و نهصد و نود هزار تومان) است.

در مورد هزینه کلاس های آیلتس و هزینه تهیه منابع مطالعاتی صحبت بسیار است زیرا که این هزینه ها را می‌توان به تعداد افرادی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند تغییر داد. هر فردی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کند روش مطالعه، منابع مطالعاتی خاص خود را دارد و کلاس های خاص خود را می‌رود. برای همین ما در این قسمت نمی‌توانیم اعداد مشخصی برای این قسمت بیان کنیم اما می‌توانیم چند رویکرد مختلف، برای گرفتن مدرک آزمون آیلتس، که هر کدام هزینه های متفاوتی دارند را بررسی کنیم:

  • سلف استادی
  • کلاس عمومی آیلتس
  • کلاس خصوصی آیلتس

در حالت کلی افرادی که می‌خواهند آیلتس بگیرند، ۳ مسیر مختلف را امتحان می‌کنند. افرادی هستند که برای شرکت در آزمون آیلتس به تنهایی مطالعه می‌کنند و در هیچ کلاسی شرکت نمی‌کنند. این افراد از منابع مختلفی مانند کتابهای آموزش آیلتس و ویدیوهای آموزشی آیلتس استفاده می‌کنند. تعدادی از این کتاب ها را به صورت پی دی اف و رایگان دانلود می‌کنند و بعضی از منابع را هم به صورت فیزیکی تهیه می‌کنند. از ویدیوهای رایگان چنل های یوتیوب استفاده می‌کنند تا بتوانند هزینه شرکت در آزمون آیلتس را تا حد امکان پایین بیاورند. در این حالت اگرچه هزینه شرکت در آزمون آیلتس کمتر می‌شود اما باید به این نکته توجه کرد برای مطالعه زبان انگلیسی به صورت سلف استادی و موفقیت در آزمون آیلتس به این روش، باید پارامترهای مختلفی مانند صبر و استقامت، تلاش زیاد، برنامه ریزی درست و مواردی از این دست را بسیار خوب و دقیق اجرا کرد. این روش ممکن است هزینه را پایین بیاورد اما برای به نتیجه رسیدن با این روش زحمات زیادی باید کشید.

در مرحله بعدی افرادی هستند که در کلاس های عمومی آیلتس که در موسسات مختلف برگزار می‌شوند شرکت می‌کنند. این افراد هزینه هایی را برای شرکت در کلاس هم چنین تهیه منابع مطالعاتی پرداخت می‌کنند که طبیعتا هزینه های بالاتری نسبت به روش سلف استادی دارد اما مزیت هایی هم نسبت به آن روش دارد. به عنوان مثال قرار گرفتن در یک جمع که برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند می‌تواند برای افراد انگیزه دهنده باشد. همچنین در این کلاس ها سرعت پیشرفت افراد بیشتر است و امکان رفع اشکال و پرسیدن سوالات از مدرسان وجود دارد.

در روش آخر نیز افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در کلاس های خصوصی آمادگی آزمون آیلتس شرکت کنند. این کلاس ها هم توسط موسسات آموزشی و هم توسط اساتید آیلتس برگزار می‌شود. اگرچه هزینه شرکت در این کلاس ها نسبتا بالاست اما کمک می‌کند تا زبان آموز با سرعت بیشتری آماده امتحان آیلتس شود و همین امر باعث شده که تعداد زیادی از افراد با این روش خود را آماده آزمون آیلتس کنند.

در قسمت بعد تعدادی از منابع معروف آزمون آیلتس را با هم بررسی می‌کنیم.

برای قبولی در آزمون آیلتس چه منابعی را مطالعه کنیم؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که پرسیده می‌شود این است که برای موفقیت در آزمون آیلتس چه منابعی را مطالعه کنیم. در وهله اول شما برای انتخاب یک منبع آموزشی مناسب باید به این نکته توجه کنید که سطح فعلی دانش شما از زبان انگلیسی چقدر است و متناسب با سطح سواد خودتان منبع آموزشی را انتخاب کنید.

انتشارات های معروف جهان مانند انتشارات آکسفورد، انتشارات کمبریج، انتشارات پیرسون و خیلی از ناشران دیگر کتاب های بسیار خوبی را برای آمادگی آزمون آیلتس منتشر کرده اند که در ادامه تعدادی از این کتاب ها را برای شما لیست کرده‌ایم:

تعداد منابع آموزشی آیلتس بسیار زیادی است و شما می‌توانید با مراجعه به منابع آزمون آیلتس سایت لیست کاملی از این کتابها را مشاهده کنید.

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدیم که آزمون آیلتس یک آزمون معتبر بین المللی است که سطح دانش افراد در زبان انگلیسی را می‌سنجد تا افراد بتوانند مدرک معتبری را به دولت ها، دانشگاه ها و شرکت های انگلیسی زبان ارائه کنند. ۴ مهارت , Reading, Writing, Listening و Speaking در این آزمون سنجیده می‌شود و در نهایت متقاضی نمره‌ای بین 0 تا 9 دریافت می‌کند. برای شرکت در این آزمون و قبولی در آن هزینه های مختلفی وجود دارد که پای ثابت آن هزینه ها، هزینه شرکت در آزمون است که در ایران این عدد برابر است با ۸،۹۹۰،۰۰۰ تومان وجه رایج کشور!

اگر هنوز سوالی درباره آزمون آیلتس دارید که در این مطلب گفته نشده است در کامنت این مطلب از ما بپرسید تا پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد