آموزش افعال بی قاعده در زبان انگلیسی به همراه فیلم

آموزش افعال بی قاعده در زبان انگلیسی به همراه فیلم

در این مطلب به بررسی تفاوتهای بین افعال با قاعده و افعال بی قاعده در زبان انگلیسی می‌پردازیم. سپس برای یادگیری بهتر این افعال مخصوصا افعال بی قاعده فرمول‌ها و روش‌هایی را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم تا بتوانید که با کمترین زحمت به این مبحث مهم مسلط شوید.
علی اسفندیاری
5آبان

زبان انگلیسی غنی و متنوع است و از عناصر مختلفی تشکیل شده که می‌توانند دایره واژگان و مهارت‌های ارتباطی شما را گسترش دهند. یکی از جنبه‌های مهم تسلط بر واژگان انگلیسی، درک تفاوت بین افعال باقاعده و بی قاعده است، به ویژه در مورد افعال و طرز صرف آن‌ها. این مقاله به بررسی ویژگی‌های افعال باقاعده و بی قاعده در زبان انگلیسی می‌پردازد و قوانین، مثال‌ها و اهمیت شناسایی این تفاوت‌ها در ارتباط مؤثر و نوشتن را بررسی می‌کند.

 

تعریف افعال باقاعده

افعال با قاعده، هنگام تغییر از شکل پایه به گذشته یا اسم مفعول، قاعده ثابتی را دنبال می‌کنند. ویژگی مشخص افعال با قاعده این است که زمان گذشته و قسمت سوم آن‌ها با اضافه کردن **-d/ed** به شکل پایه تشکیل می‌شود.

مثال‌هایی از افعال باقاعده

مثالهایی از افعال با قاعده

این الگوهای پیش‌بینی‌پذیر، یادگیری افعال باقاعده را برای زبان‌آموزان آسان‌تر می‌کند و این امکان را می‌دهد که آن‌ها قواعد را به‌طور کلی اعمال کنند بدون اینکه نیاز به حفظ‌کردن گسترده‌ای داشته باشند. در حالی که افعال باقاعده عموماً به این الگوها پایبندند، برخی از افعال ممکن است به دلیل تغییرات املایی مانند "stop" که به "stopped" تبدیل می‌شود تا "p" را دو تا شود اتفاق بیفتد که پس از درک قواعد، قابل فهم است.

نکته های تلفظی:

با اضافه کردن پسوندهای (d- ed) به افعال با قاعده (در قسمت دوم و سوم فعل) سه نوع تلفظ بوجود می آید.

انواع صدا d

1) صدای /d/

اگر صدای آخر فعل تارهای صوتی را بلرزاند، (d- ed) اضافه شده صدای /d/ می دهد.

نکته:

صداهای زیر تارهای صوتی را نمی لرزانند پس بقیه صداها تارهای صوتی را می لرزانند.

چسپ کفشت : /tʃ/ - /s/ - /p/ - /k/ - /f//ʃ/ - /t/

 

۲) صدای /t/

اگر صدای آخر فعل تارهای صوتی را نلرزاند، (d- ed) اضافه شده صدای /t/ می دهد.

 

3) صدای /Id/

 اگر کلمه به حرف ( t, d) ختم شود (d- ed) اضافه شده صدای /Id/ می دهد.

 

مثالهای بیشتر:

/Id/: landed, started, visited, demanded

/t/: developed, looked, laughed, missed, wished

/d/: tied, robbed, used, judged, seemed, turned, cared, failed

 

افعال بی قاعده

در مقابل افعال با قاعده، افعال بی قاعده، قوانین استاندارد برای صرف را دنبال نمی‌کنند. آن‌ها شکلهای‌های منحصر به فردی برای زمان گذشته و قسمت سوم دارند که باید حفظ شوند چرا که نمی‌توان آن‌ها را به سادگی با اضافه کردن **-ed** یاد گرفت.

 

این افعال را می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

علاوه بر تقسیم بندی چهارگانه برای اولین بار استاد «احمد باقری» تقسیم بندی فوق را به لحاظ آهنگ کلام طبقه بندی کرده اند که به قرار زیر است.

در جدولهای کلی ارایه شده این تقسیم بندی آهنگی را با رنگهای متفاوت می توانید ملاحظه فرمایید.

الف) گروه اول:

این گروه از افعال هر سه قسمت اول، دوم و سوم فعلشان یک شکل است.

با توجه به اینکه هر سه قسمت انها یکی است برای تشخیص اینکه در جمله کدام قسمت بکار رفته است باید به قید زمان جمله دقت کرد، یا به مفهوم جمله توجه داشت و در نهایت به فعل جمله قبل یا بعد نگاه کرد. در ادامه فعل (let) را در زمانهای مختلغف را می بینید.

 

سایر افعال از این دسته عبارتند از:

الف) گروه دوم:

این گروه از افعال قسمت اول و سوم  فعلشان یک شکل است.

 

 

سایر افعال از این دسته عبارتند از:

 

الف) گروه سوم:

این گروه از افعال قسمت دوم و سوم  فعلشان یک شکل است.

 

سایر افعال از این دسته عبارتند از:

 

 

الف) گروه چهارم:

این گروه از افعال سه قسمت متفاوت دارند و یک شکل نیستند.

 

قسمت سوم فعل

قسمت دوم فعل

قسمت اول فعل

go

رفتن

اسم مفعول (معادل صفت مفعولی فارسی)

گذشته ساده

شکل پایه/ حال

Past Participle

Past Simple

Base Form/Present

gone

went

(to) go

رفته

رفت

رفتن

 

 

سایر افعال از این دسته عبارتند از:

 

د) افعالی که سه قسمت آنها یکی نیست.

Present

Pronunciation

Past

Pronunciation

Past Participle

Pronunciation

معنی

be(am,is,are)

/bi:/ weak /bi/ /bI/

was, were

/wQz/ /wA:z/ (US)

been

/bi:n/

بودن

arise

/@"raIz/

arose

/@"r@Uz/ /-"roUz/(US)

arisen

/@"raIzn/

برخاستن، بلند شدن،

awake

/@"weIk/

awoke

/@"w@Uk/ /-"woUk/ (US)

awoken

/@"w@Ukn/ /-"woUk/ (US)

بيدار کردن/شدن

break

/breɪk/

broke

/brouk/

broken

/'broukən/

شکستن

speak

/spi:k/

spoke

/spouk/

spoken

/'spoukən/

صحبت کردن

freeze

/fri:z/

froze

/frouz/

frozen

/'frouzən/

منجمد شدن

steal

/sti:l/

stole

/stoul/

stolen

/'stoulən/

دزدیدن

choose

/tʃu:z/

chose

/tʃouz/

chosen

/'tʃouzən/

انتخاب کردن

ride

/raɪd/

rode

/roud/

ridden

/'rɪdn/

سوار شدن

rise

/raɪz/

rose

/rouz/

risen

/'rɪzən/

برخاستن، طلوع کردن

write

/raɪt/

wrote

/rout/

written

/'rɪtn/

نوشتن

eat

/i:t/

ate

/eɪt, et/

eaten

/'i:tn/

خوردن

beat

/bi:t/

beat

/bi:t/

beaten

/'bi:tn/

تپیدن

bite

/baɪt/

bit

/bɪt/

bitten

/'bɪtn/

گاز گرفتن

forget

/fər 'get/

forgot

/fər 'gɒt/

forgotten

/fər 'gɒtn/

فراموش کردن

get

/get/

got

/gɒt/

got or gotten (US)

/gɒt/

/'gɒtn/

گرفتن، بدست آوردن، شدن

bear

/be@r/

/ber/ (US)

bore

/bO:r/ /bO:r/(US)

borne or born (US)

/-bO:n/ /-bO:rn/(US)

تحمل کردن،

زاییدن

tear

/teər/

tore

/tɔr/

torn

/tɔrn/

پاره کردن/شدن

swear

/swe@r/ /swer/(US)

swore

/swO:r/

sworn

/swO:n/ /swO:rn/(US)

قسم‌ دادن/خوردن‌‌، ناسزا گفتن‌

wear

/weər/

wore

/wɔr/

worn

/wɔrn/

پوشيدن

begin

/bɪ 'gɪn/

began

/bɪ 'gæn/

begun

/bɪ 'gʌn/

آغاز کردن/شدن

drink

/drɪŋk/

drank

/dræŋk/

drunk

/drʌŋk/

نوشیدن

ring

/rɪŋ/

rang

/ræŋ/

rung

/rʌŋ/

زنگ زدن

run

/rʌn/

ran

/ræn/

run

/rʌn/

دويدن

sing

/sɪŋ/

sang

/sæŋ/

sung

/sʌŋ/

(آواز) خواندن

sink

/sɪŋk/

sank

/sæŋk/

sunk

/sʌŋk/

غرق شدن

swim

/swɪm/

swam

/swæm/

swum

/swʌm/

شنا کردن

Present

Pronunciation

Past

Pronunciation

Past Participle

Pronunciation

معنی

blow

/blou/

blew

/blu:/

blown

/bloun/

دميدن، وزيدن

grow

/grou/

grew

/gru:/

grown

/groun/

رشد کردن، شدن

know

/nou/

knew

/nu:/

known

/noun/

دانستن، شناختن

draw

/drɔ:/

drew

/dru:/

drawn

/drɔ:n/

کشيدن، ترسيم کردن

fly

/flaɪ/

flew

/flu:/

flown

/floun/

پرواز کردن

throw

/θrou/

threw

/θru:/

thrown

/θroun/

انداختن‌،

 پرت کردن

forbid

/f@"rbId/

forbade or forbad (OLD USE)

/f@"rbæd/

forbidden

/f@"rbId.@n/

منع‌ كردن

forgive

/fər 'gɪv/

forgave

/fər 'geɪv/

forgiven

/fər 'gɪvən/

بخشيدن

give

/gɪv/

gave

/geɪv/

given

/'gɪvən/

دادن

shake

/ʃeɪk/

shook

/ʃʊk/

shaken

/'ʃeɪkən/

ارزیدن

take

/teɪk/

took

/tʊk/

taken

/'teɪkən/

گرفتن، بردن

drive

/draɪv/

drove

/drouv/

driven

/'drɪvən/

رانندگی کردن

wake

/weɪk/

woke /waked

/wouk/

woken / waked / woke (US)

/'woukən/

بيدار کردن/يدار کردن، گذراندنشدن

fall

/fɔ:l/

fell

/fel/

fallen

/'fɔ:lən/

افتادن

hide

/haɪd/

hid

/hɪd/

hidden

/'hɪdn/

پنهان کردن/شدن

do

/du:/

did

/dɪd/

done

/dʌn/

انجام دادن

go

/gou/

went

/went/

gone

/gɒn/

رفتن، شدن

see

/si:/

saw

/sɔ:/

seen

/si:n/

ديدن

prove

/pru:v/

proved

/pru:vd/

proven (US)/ proved

/pru:vd/

/"pru:.v@n/

ثابت کردن

show

/ʃou/

showed

/ʃoud/

shown

/ʃoun/

نشان دادن

lie

/laɪ/

lay

/leɪ/

lain

/leɪn/

دراز کشيدن

 

 

 

غیرقابل پیش‌بینی بودن افعال بی قاعده اغلب برای زبان‌آموزان چالش برانگیز است. بر خلاف با افعال با قاعده ، دانش‌آموزان باید این اشکال را به خاطر بسپارند، زیرا آن‌ها به هیچ قاعده خاصی پایبند نیستند. توصیه می‌شود که زبان‌آموزان این افعال را به طور مکرر تمرین کنند تا این افعال به صورت کامل در حافظه آنها ثبت شود.

 

چرا درک تفاوت افعال با قاعده و افعال بی قاعده مهم هستند؟

شناسایی تفاوت‌ها بین افعال با قاعده و افعال بی قاعده به چند دلیل ضروری است:

الف) ارتقاء ارتباطات

استفاده از شکلهای صحیح فعل، وضوح در ارتباطات را تضمین می‌کند. استفاده نادرست از افعال با قاعده و افعال بی قاعده می‌تواند منجر به سردرگمی یا سوء تفسیر شود. به عنوان مثال، گفتن "I goed to the store" نادرست است و کسانی که با صرف این افعال آشنا هستند، به راحتی این اشتباه را تشخیص می‌دهند.

 

ب) تقویت مهارت‌های نوشتاری

تسلط بر افعال با قاعده و افعال بی قاعده به نویسندگان این امکان را می‌دهد که جملات متنوع‌تر و پیچیده‌تری ایجاد کنند. شناخت این تفاوت‌ها به حفظ دقت گرامری و روانی کمک می‌کند و به نوشتار ظاهری زیبایی می‌بخشد.

 

ج) یادگیری مؤثر زبان

برای زبان‌آموزان، درک الگوهای واژه‌های منظم و نامنظم می‌تواند فرآیند یادگیری را تسریع کند. افعال منظم می‌توانند مبنایی فراهم کنند و تمرکز بر روی افعال نامنظم، به زبان‌آموزان ابزارهای اضافی برای بیان صحیح خود می‌دهد.

 

استراتژی‌هایی برای یادگیری افعال با قاعده و افعال بی قاعده

 

1) استفاده از جداول و لیست‌ها

ایجاد جدول یا لیستی از افعال با قاعده و افعال بی قاعده می‌تواند یک کمک بصری مؤثر باشد. گروه‌بندی این افعال به دسته‌های مختلف (مانند افعال بی قاعده رایج) به یادگیری و راحتی زبان‌آموزان کمک می‌کند.

 

2) تمرین با جملات متنی

استفاده از افعال با قاعده و افعال بی قاعده در جملات به تقویت شکلهای صحیح آن‌ها کمک می‌کند. نوشتن یا صحبت کردن در زمینه به حافظه کمک می‌کند و امکان کاربرد عملی را فراهم می‌آورد.

 

3) برخورد با نمونه‌های واقعی

خواندن کتاب‌ها، مقالات یا حتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی به زبان انگلیسی به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا این افعال را در استفاده طبیعی آن‌ها ببینند. این مواجهه به تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند.

 

4) فعالیت‌های تعاملی

شرکت در بازی‌ها و آزمون‌ها که بر روی افعال با قاعده و افعال بی قاعده تمرکز دارند می‌تواند یادگیری را لذت‌بخش و مؤثر کند. چندین پلتفرم و برنامه آنلاین فعالیت‌های جذابی را ارائه می‌دهند که دانش و آگاهی کاربران را آزمایش و تقویت می‌کنند.

 

اشتباهات رایج که باید از آن‌ها پرهیز کرد

حتی سخنرانان با تسلط به زبان انگلیسی نیز ممکن است در مورد افعال با قاعده و افعال بی قاعده اشتباهاتی مرتکب شوند. در اینجا چندین اشتباه رایج آورده شده است:

 

1) اضافه‌سازی بی‌رویه

این زمانی اتفاق می‌افتد که زبان‌آموزان قوانینی را که برای افعال منظم هستند، به افعال با قاعده اعمال می‌کنند، مانند گفتن "runned" به جای "ran" درک مبانی تصریف فعل می‌تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

 

2) نادیده گرفتن شکل  Past Participle

شکل  Past Participle بسیار مهم است، به ویژه در زمان‌های کامل. یک اشتباه رایج این است که فراموش کنید از "seen" به جای "saw" در جملاتی که نیاز به جنبه کامل دارند استفاده کنید برای مثال، "I have seen that movie"

 

3) سوءتفاهم در شکلهای زمان گذشته

بسیاری از افعال بی قاعده شکلهای کاملاً متفاوتی برای زمان گذشته و اسم مفعول دارند. سردرگمی "went" و "gone" یک اشتباه رایج است.

 

نتیجه‌گیری

در پایان، درک تفاوت‌ها بین واژه‌های منظم و نامنظم در زبان انگلیسی برای ارتباط مؤثر، نوشتن و کسب مهارت‌های زبانی ضروری است. واژه‌های منظم یک ساختار پیش‌بینی‌پذیر فراهم می‌کنند که فرآیند یادگیری زبان را تسهیل می‌کند، در حالی که واژه‌های نامنظم چالش‌هایی را برای زبان‌آموزان به وجود می‌آورند تا دایره واژگان خود را از طریق حفظ و درک زمینه گسترش دهند. با اجرای استراتژی‌های مؤثر برای یادگیری و تمرین این واژه‌ها، هر کسی می‌تواند تسلط خود را بر زبان انگلیسی بهبود بخشد. این دانش به سخنرانان کمک می‌کند تا در پیچیدگی‌های زبان حرکت کنند، چه در ارتباطات غیررسمی و چه در نوشتن رسمی. همیشه به یاد داشته باشید که تمرین و تعامل مداوم با زبان برای تسلط بر این اجزاء اساسی زبان انگلیسی بسیار مهم است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد